40 KiB
bspc
Copy of man bspc
Навигация
- Узнать имя и класс окна
- Что такое ноды и селекторы
- SELECTORS
- WINDOW STATES
- NODE FLAGS
- STACKING LAYERS
- RECEPTACLES
- DOMAINS
- EXIT CODES
- SETTINGS
- POINTER BINDINGS
- EVENTS
- REPORT FORMAT
- ENVIRONMENT VARIABLES
- Правила окон (bspc rule)
Узнать имя и класс окна
Чтобы узнать имя окна, пишем в терминал xprop
и кликаем по нужному окну. Команда xprop выведет много информации о выбранном окне. Ищите строки, содержащие WM_CLASS
и WM_NAME
. Или просто используем grep:
xprop | grep -E 'WM_CLASS|WM_NAME'
Будет что-то типо такого:
WM_CLASS(STRING) = "code", "Code"
WM_NAME(UTF8_STRING) = "bspwm.md - Visual Studio Code"
У WM_CLASS
первое значение (code) это instance_name
, второе значение (Code) это class_name
. Узнал тут.
В WM_NAME
написано имя окна
В bspc rule
их можно указывать в следующем порядке class_name:instance_name:name
. Если надо указать правила только по классу, то пишем лишь его. Если хочется по названию окна, то, как я понимаю, надо делать фул путь. Можно указать *
, чтоб применить изменения ко всем окнам.
Пример:
bspc rule --add 'Gimp:myinstance:MyImage' state=floating
Что такое ноды и селекторы?
Своими словами пока не могу объяснить, поэтому прикреплю ответ ChatGPT.
Что такое "node" в bspwm
?
В bspwm
"node" — это базовый элемент, который может быть либо оконным элементом, либо контейнером (или рабочим пространством, или монитором). В bspwm
, все элементы, с которыми вы работаете, рассматриваются как ноды в иерархической структуре. Давайте подробнее рассмотрим это:
- Node:
- Окно: Это может быть отдельное окно приложения, такое как терминал или браузер.
- Контейнер: Это контейнер, который может содержать другие ноды (окна или контейнеры). Контейнеры могут быть горизонтальными или вертикальными, и они могут содержать рабочие столы.
- Рабочий стол: Это рабочая область, на которой могут располагаться окна и контейнеры.
- Монитор: Это физический монитор, на котором отображаются рабочие столы и окна.
Как используются селекторы?
Селекторы в bspwm
используются для выбора конкретных нод, рабочих столов или мониторов. Вот как это работает:
-
Глобальные и относительные селекторы:
- Глобальные селекторы: Назначают уникальное имя или идентификатор для нод, которые могут быть использованы для их выбора в командах. Например, вы можете использовать имя рабочего стола или монитора, чтобы нацелиться на него напрямую.
- Относительные селекторы: Используются для выбора нод относительно текущего состояния или фокуса. Например, можно выбрать следующую или предыдущую ноду относительно текущей активной ноды.
-
Примеры команд с селекторами:
-
Выбор ноды по имени:
bspc node -d ^2
Это переключит текущую ноду на рабочий стол с именем
2
. -
Перемещение ноды:
bspc node -s east
Это переместит текущую ноду в направлении востока от его текущего положения.
-
Переключение на рабочий стол:
bspc desktop -f '^3'
Это переключит фокус на рабочий стол с именем
3
.
-
Как это выглядит в конфигурации?
В вашем .config/bspwm/bspwmrc
файле и в командах bspc
, вы будете использовать селекторы, чтобы указать, какую ноду вы хотите настроить или изменить. Например:
bspc monitor -d I II III IV V
Здесь селекторы I
, II
, III
, IV
, V
используются для задания рабочих столов на текущем мониторе.
Примеры селекторов
-
Глобальные селекторы:
^1
— выбирает рабочий стол с именем1
.^2
— выбирает рабочий стол с именем2
.
-
Относительные селекторы:
next
— выбирает следующую ноду в порядке, в котором они расположены.prev
— выбирает предыдущую ноду.
Заключение
В bspwm
, "node" — это основное понятие, которое представляет собой любой элемент, который может быть оконным или контейнером. Селекторы используются для выбора и управления этими нодами. Понимание того, как использовать селекторы для выбора нод, позволяет более эффективно управлять оконным менеджером и настроить рабочее пространство по вашему вкусу.
SELECTORS
Selectors are used to select a target node, desktop, or monitor. A selector can either describe the target relatively or name it globally.
Selectors consist of an optional reference, a descriptor and any number of non-conflicting modifiers as follows:
[REFERENCE#]DESCRIPTOR(.MODIFIER)*
The relative targets are computed in relation to the given reference (the default reference value is focused).
An exclamation mark can be prepended to any modifier in order to reverse its meaning.
The following characters cannot be used in monitor or desktop names: #, :, ..
The special selector % can be used to select a monitor or a desktop with an invalid name.
Node
Select a node.
NODE_SEL := [NODE_SEL#]
(DIR|CYCLE_DIR|PATH|any|first_ancestor|last|newest|
older|newer|focused|pointed|biggest|smallest|<node_id>)
[.[!]focused]
[.[!]active]
[.[!]automatic]
[.[!]local]
[.[!]leaf]
[.[!]window]
[.[!]STATE]
[.[!]FLAG]
[.[!]LAYER]
[.[!]SPLIT_TYPE]
[.[!]same_class]
[.[!]descendant_of]
[.[!]ancestor_of]
- STATE:
tiled
|pseudo_tiled
|floating
|fullscreen
- FLAG:
hidden
|sticky
|private
|locked
|marked
|urgent
- LAYER:
below
|normal
|above
- SPLIT_TYPE:
horizontal
|vertical
- PATH:
@[DESKTOP_SEL:][[/]JUMP](/JUMP)*
- JUMP:
first
|1
|second
|2
|brother
|parent
|DIR
Descriptors
-
DIR
Selects the window in the given (spacial) direction relative to the reference node. -
CYCLE_DIR
Selects the node in the given (cyclic) direction relative to the reference node within a depth-first in-order traversal of the tree. -
PATH
Selects the node at the given path. -
any
Selects the first node that matches the given selectors. -
first_ancestor
Selects the first ancestor of the reference node that matches the given selectors. -
last
Selects the previously focused node relative to the reference node. -
newest
Selects the newest node in the history of the focused node. -
older
Selects the node older than the reference node in the history. -
newer
Selects the node newer than the reference node in the history. -
focused
Selects the currently focused node. -
pointed
Selects the leaf under the pointer. -
biggest
Selects the biggest leaf. -
smallest
Selects the smallest leaf. -
<node_id\
Selects the node with the given ID.
Path Jumps
The initial node is the focused node (or the root if the path starts with /) of the reference desktop (or the selected desktop if the path has a DESKTOP_SEL
prefix).
-
1|first
Jumps to the first child. -
2|second
Jumps to the second child. -
brother
Jumps to the brother node. -
parent
Jumps to the parent node. -
DIR
Jumps to the node holding the edge in the given direction.
Modifiers
-
[!]focused
Only consider the focused node. -
[!]active
Only consider nodes that are the focused node of their desktop. -
[!]automatic
Only consider nodes in automatic insertion mode. See also --presel-dir under Node in the DOMAINS section below. -
[!]local
Only consider nodes in the reference desktop. -
[!]leaf
Only consider leaf nodes. -
[!]window
Only consider nodes that hold a window. -
[!](tiled|pseudo_tiled|floating|fullscreen)
Only consider windows in the given state. -
[!]same_class
Only consider windows that have the same class as the reference window. -
[!]descendant_of
Only consider nodes that are descendants of the reference node. -
[!]ancestor_of
Only consider nodes that are ancestors of the reference node. -
[!](hidden|sticky|private|locked|marked|urgent)
Only consider windows that have the given flag set. -
[!](below|normal|above)
Only consider windows in the given layer. -
[!](horizontal|vertical)
Only consider nodes with the given split type.
Desktop
Select a desktop.
DESKTOP_SEL := [DESKTOP_SEL#]
(CYCLE_DIR|any|last|newest|older|newer|[MONITOR_SEL:](focused|^<n>)|<desktop_id>|<desktop_name>)
[.[!]focused]
[.[!]active]
[.[!]occupied]
[.[!]urgent]
[.[!]local]
Descriptors
-
CYCLE_DIR
Selects the desktop in the given direction relative to the reference desktop. -
any
Selects the first desktop that matches the given selectors. -
last
Selects the previously focused desktop relative to the reference desktop. -
newest
Selects the newest desktop in the history of the focused desktops. -
older
Selects the desktop older than the reference desktop in the history. -
newer
Selects the desktop newer than the reference desktop in the history. -
focused
Selects the currently focused desktop. -
^<n>
Selects the nth desktop. If MONITOR_SEL is given, selects the nth desktop on the selected monitor. -
<desktop_id>
Selects the desktop with the given ID. -
<desktop_name>
Selects the desktop with the given name.
Modifiers
-
[!]focused
Only consider the focused desktop. -
[!]active
Only consider desktops that are the focused desktop of their monitor. -
[!]occupied
Only consider occupied desktops. -
[!]urgent
Only consider urgent desktops. -
[!]local
Only consider desktops inside the reference monitor.
Monitor
Select a monitor.
MONITOR_SEL := [MONITOR_SEL#]
(DIR|CYCLE_DIR|any|last|newest|older|newer|focused|pointed|primary|^<n>|<monitor_id>|<monitor_name>)
[.[!]focused]
[.[!]occupied]
Descriptors
-
DIR
Selects the monitor in the given (spacial) direction relative to the reference monitor. -
CYCLE_DIR
Selects the monitor in the given (cyclic) direction relative to the reference monitor. -
any
Selects the first monitor that matches the given selectors. -
last
Selects the previously focused monitor relative to the reference monitor. -
newest
Selects the newest monitor in the history of the focused monitors. -
older
Selects the monitor older than the reference monitor in the history. -
newer
Selects the monitor newer than the reference monitor in the history. -
focused
Selects the currently focused monitor. -
pointed
Selects the monitor under the pointer. -
primary
Selects the primary monitor. -
^<n>
Selects the nth monitor. -
<monitor_id>
Selects the monitor with the given ID. -
<monitor_name>
Selects the monitor with the given name.
Modifiers
-
[!]focused
Only consider the focused monitor. -
[!]occupied
Only consider monitors where the focused desktop is occupied.
WINDOW STATES
-
tiled
Its size and position are determined by the window tree. -
pseudo_tiled
A tiled window that automatically shrinks but doesn’t stretch beyond its floating size. -
floating
Can be moved/resized freely. Although it doesn’t use any tiling space, it is still part of the window tree. -
fullscreen
Fills its monitor rectangle and has no borders.
NODE FLAGS
-
hidden
Is hidden and doesn’t occupy any tiling space. -
sticky
Stays in the focused desktop of its monitor. -
private
Tries to keep the same tiling position/size. -
locked
Ignores the node --close message. -
marked
Is marked (useful for deferred actions). A marked node becomes unmarked after being sent on a preselected node. -
urgent
Has its urgency hint set. This flag is set externally.
STACKING LAYERS
There’s three stacking layers: BELOW
, NORMAL
and ABOVE
.
In each layer, the window are orderered as follow: tiled & pseudo-tiled < floating < fullscreen.
RECEPTACLES
A leaf node that doesn’t hold any window is called a receptacle. When a node is inserted on a receptacle in automatic mode, it will replace the receptacle. A receptacle can be inserted on a node, preselected and killed. Receptacles can therefore be used to build a tree whose leaves are receptacles. Using the appropriate rules, one can then send windows on the leaves of this tree. This feature is used in examples/receptacles to store and recreate layouts.
DOMAINS
Node
General Syntax
node [NODE_SEL] COMMANDS
If NODE_SEL
is omitted, focused is assumed.
Commands
-
-f, --focus [NODE_SEL]
Focus the selected or given node. -
-a, --activate [NODE_SEL]
Activate the selected or given node. -
-d, --to-desktop DESKTOP_SEL [--follow]
Send the selected node to the given desktop. If --follow is passed, the focused node will stay focused. -
-m, --to-monitor MONITOR_SEL [--follow]
Send the selected node to the given monitor. If --follow is passed, the focused node will stay focused. -
-n, --to-node NODE_SEL [--follow]
Send the selected node on the given node. If --follow is passed, the focused node will stay focused. -
-s, --swap NODE_SEL [--follow]
Swap the selected node with the given node. If --follow is passed, the focused node will stay focused. -
-p, --presel-dir [~]DIR|cancel
Preselect the splitting area of the selected node (or cancel the preselection). If ~ is prepended to DIR and the current preselection direction matches DIR, then the argument is interpreted as cancel. A node with a preselected area is said to be in "manual insertion mode". -
-o, --presel-ratio RATIO
Set the splitting ratio of the preselection area. -
-v, --move dx dy
Move the selected window by dx pixels horizontally and dy pixels vertically. -
-z, --resize top|left|bottom|right|top_left|top_right|bottom_right|bottom_left dx dy
Resize the selected window by moving the given handle by dx pixels horizontally and dy pixels vertically. -
-r, --ratio RATIO|(+|-)(PIXELS|FRACTION)
Set the splitting ratio of the selected node (0 < RATIO < 1). -
-R, --rotate 90|270|180
Rotate the tree rooted at the selected node. -
-F, --flip horizontal|vertical
Flip the the tree rooted at selected node. -
-E, --equalize
Reset the split ratios of the tree rooted at the selected node to their default value. -
-B, --balance
Adjust the split ratios of the tree rooted at the selected node so that all windows occupy the same area. -
-C, --circulate forward|backward
Circulate the windows of the tree rooted at the selected node. -
-t, --state [~](tiled|pseudo_tiled|floating|fullscreen)
Set the state of the selected window. If ~ is present and the current state matches the given state, then the argument is interpreted as the last state. -
-g, --flag hidden|sticky|private|locked|marked[=on|off]
Set or toggle the given flag for the selected node. -
-l, --layer below|normal|above
Set the stacking layer of the selected window. -
-i, --insert-receptacle
Insert a receptacle node at the selected node. -
-c, --close
Close the windows rooted at the selected node. -
-k, --kill
Kill the windows rooted at the selected node.
Desktop
General Syntax
desktop [DESKTOP_SEL] COMMANDS
If DESKTOP_SEL
is omitted, focused is assumed.
COMMANDS
-
-f, --focus [DESKTOP_SEL]
Focus the selected or given desktop. -
-a, --activate [DESKTOP_SEL]
Activate the selected or given desktop. -
-m, --to-monitor MONITOR_SEL [--follow]
Send the selected desktop to the given monitor. If --follow is passed, the focused desktop will stay focused. -
-s, --swap DESKTOP_SEL [--follow]
Swap the selected desktop with the given desktop. If --follow is passed, the focused desktop will stay focused. -
-l, --layout CYCLE_DIR|monocle|tiled
Set or cycle the layout of the selected desktop. -
-n, --rename <new_name>
Rename the selected desktop. -
-b, --bubble CYCLE_DIR
Bubble the selected desktop in the given direction. -
-r, --remove
Remove the selected desktop.
Monitor
General Syntax
monitor [MONITOR_SEL] COMMANDS
If MONITOR_SEL
is omitted, focused is assumed.
Commands
-
-f, --focus [MONITOR_SEL]
Focus the selected or given monitor. -
-s, --swap MONITOR_SEL
Swap the selected monitor with the given monitor. -
-a, --add-desktops <name>...
Create desktops with the given names in the selected monitor. -
-o, --reorder-desktops <name>...
Reorder the desktops of the selected monitor to match the given order. -
-d, --reset-desktops <name>...
Rename, add or remove desktops depending on whether the number of given names is equal, superior or inferior to the number of existing desktops. -
-g, --rectangle WxH+X+Y
Set the rectangle of the selected monitor. -
-n, --rename <new_name>
Rename the selected monitor. -
-r, --remove
Remove the selected monitor.
Query
General Syntax
query COMMANDS [OPTIONS]
Commands
The optional selectors are references.
-
-N, --nodes [NODE_SEL]
List the IDs of the matching nodes. -
-D, --desktops [DESKTOP_SEL]
List the IDs (or names) of the matching desktops. -
-M, --monitors [MONITOR_SEL]
List the IDs (or names) of the matching monitors. -
-T, --tree
Print a JSON representation of the matching item.
Options
-m,--monitor [MONITOR_SEL], -d,--desktop [DESKTOP_SEL], -n, --node [NODE_SEL]
Constrain matches to the selected monitor, desktop or node. The descriptor can be omitted for -M, -D and -N.
--names
Print names instead of IDs. Can only be used with -M and -D.
Wm
General Syntax
wm COMMANDS
Commands
-
-d, --dump-state
Dump the current world state on standard output. -
-l, --load-state <file_path>
Load a world state from the given file. The path must be absolute. -
-a, --add-monitor <name> WxH+X+Y
Add a monitor for the given name and rectangle. -
-O, --reorder-monitors <name>...
Reorder the list of monitors to match the given order. -
-o, --adopt-orphans
Manage all the unmanaged windows remaining from a previous session. -
-h, --record-history on|off
Enable or disable the recording of node focus history. -
-g, --get-status
Print the current status information. -
-r, --restart
Restart the window manager
Rule
General Syntax
rule COMMANDS
Commands
Create a new rule.
-a, --add (<class_name>|*)[:(<instance_name>|*)[:(<name>|*)]]
[-o|--one-shot]
[monitor=MONITOR_SEL|desktop=DESKTOP_SEL|node=NODE_SEL]
[state=STATE]
[layer=LAYER]
[split_dir=DIR]
[split_ratio=RATIO]
[(hidden|sticky|private|locked|marked|center|follow|manage|focus|border)=(on|off)]
[rectangle=WxH+X+Y]
-
-r, --remove ^<n>|head|tail|(<class_name>|*)[:(<instance_name>|*)[:(<name>|\*)]]...
Remove the given rules. -
-l, --list
List the rules.
Config
General Syntax
config [-m MONITOR_SEL|-d DESKTOP_SEL|-n NODE_SEL] <setting> [<value>]
Get or set the value of .
Subscribe
General Syntax
subscribe [OPTIONS] (all|report|monitor|desktop|node|...)*
Continuously print events. See the EVENTS section for the description of each event.
Options
-
-f, --fifo
Print a path to a FIFO from which events can be read and return. -
-c, --count COUNT
Stop the corresponding bspc process after having received COUNT events.
Quit
General Syntax
quit [<status>]
Quit with an optional exit status.
EXIT CODES
If the server can’t handle a message, bspc will return with a non-zero exit code.
SETTINGS
Colors are in the form #RRGGBB
, booleans are true
, on
, false
or off
.
All the boolean settings are false by default unless stated otherwise.
Global Settings
-
normal_border_color
Color of the border of an unfocused window. -
active_border_color
Color of the border of a focused window of an unfocused monitor. -
focused_border_color
Color of the border of a focused window of a focused monitor. -
presel_feedback_color
Color of thenode --presel-{dir,ratio}
message feedback area. -
split_ratio
Default split ratio. -
status_prefix
Prefix prepended to each of the status lines. -
external_rules_command
Absolute path to the command used to retrieve rule consequences. The command will receive the following arguments:window ID
,class name
,instance name
, andintermediate consequences
. The output of that command must have the following format:key1=value1 key2=value2
... (the valid key/value pairs are given in the description of the rule command). -
automatic_scheme
The insertion scheme used when the insertion point is in automatic mode. Accept the following values:longest_side
,alternate
,spiral
. -
initial_polarity
On which child should a new window be attached when adding a window on a single window tree in automatic mode. Accept the following values:first_child
,second_child
. -
directional_focus_tightness
The tightness of the algorithm used to decide whether a window is on the DIR side of another window. Accept the following values:high
,low
. -
removal_adjustment
Adjust the brother when unlinking a node from the tree in accordance with the automatic insertion scheme. -
presel_feedback
Draw the preselection feedback area. Defaults totrue
. -
borderless_monocle
Remove borders of tiled windows for themonocle
desktop layout. -
gapless_monocle
Remove gaps of tiled windows for themonocle
desktop layout.
top_monocle_padding, right_monocle_padding, bottom_monocle_padding, - left_monocle_padding
Padding space added at the sides of the screen for the monocle
desktop layout.
-
single_monocle
Set the desktop layout tomonocle
if there’s only one tiled window in the tree. -
pointer_motion_interval
The minimum interval, in milliseconds, between two motion notify events. -
pointer_modifier
Keyboard modifier used for moving or resizing windows. Accept the following values:shift
,control
,lock
,mod1
,mod2
,mod3
,mod4
,mod5
. -
pointer_action1, pointer_action2, pointer_action3
Action performed when pressingpointer_modifier
+button<n>
. Accept the following values:move
,resize_side
,resize_corner
,focus
,none
. -
click_to_focus
Button used for focusing a window (or a monitor). The possible values are:button1
,button2
,button3
,any
,none
. Defaults tobutton1
. -
swallow_first_click
Don’t replay the click that makes a window focused ifclick_to_focus
isn’tnone
. -
focus_follows_pointer
Focus the window under the pointer. -
pointer_follows_focus
When focusing a window, put the pointer at its center. -
pointer_follows_monitor
When focusing a monitor, put the pointer at its center. -
mapping_events_count
Handle the next mapping_events_count mapping notify events. A negative value implies that every event needs to be handled. -
ignore_ewmh_focus
Ignore EWMH focus requests coming from applications. -
ignore_ewmh_fullscreen
Block the fullscreen state transitions that originate from an EWMH request. The possible values are:none
,all
, or a comma separated list of the following values:enter
,exit
. -
ignore_ewmh_struts
Ignore strut hinting from clients requesting to reserve space (i.e. task bars). -
center_pseudo_tiled
Center pseudo tiled windows into their tiling rectangles. Defaults totrue
. -
honor_size_hints
Apply ICCCM window size hints. -
remove_disabled_monitors
Consider disabled monitors as disconnected. -
remove_unplugged_monitors
Remove unplugged monitors. -
merge_overlapping_monitors
Merge overlapping monitors (the bigger remains).
Monitor and Desktop Settings
top_padding, right_padding, bottom_padding, left_padding
Padding space added at the sides of the monitor or desktop.
Desktop Settings
window_gap
Size of the gap that separates windows.
Node Settings
border_width
Window border width.
POINTER BINDINGS
-
click_to_focus
Focus the window (or the monitor) under the pointer if the value isn’t none. -
pointer_modifier + button1
Move the window under the pointer. -
pointer_modifier + button2
Resize the window under the pointer by dragging the nearest side. -
pointer_modifier + button3
Resize the window under the pointer by dragging the nearest corner.
The behavior of pointer_modifier
+ button<n>
can be modified through the pointer_action<n>
setting.
EVENTS
-
report
See the next section for the description of the format. -
monitor_add <monitor_id> <monitor_name> <monitor_geometry>
A monitor is added. -
monitor_rename <monitor_id> <old_name> <new_name>
A monitor is renamed. -
monitor_remove <monitor_id>
A monitor is removed. -
monitor_swap <src_monitor_id> <dst_monitor_id>
A monitor is swapped. -
monitor_focus <monitor_id>
A monitor is focused. -
monitor_geometry <monitor_id> <monitor_geometry>
The geometry of a monitor changed. -
desktop_add <monitor_id> <desktop_id> <desktop_name>
A desktop is added. -
desktop_rename <monitor_id> <desktop_id> <old_name> <new_name>
A desktop is renamed. -
desktop_remove <monitor_id> <desktop_id>
A desktop is removed. -
desktop_swap <src_monitor_id> <src_desktop_id> <dst_monitor_id> <dst_desktop_id>
A desktop is swapped. -
desktop_transfer <src_monitor_id> <src_desktop_id> <dst_monitor_id>
A desktop is transferred. -
desktop_focus <monitor_id> <desktop_id>
A desktop is focused. -
desktop_activate <monitor_id> <desktop_id>
A desktop is activated. -
desktop_layout <monitor_id> <desktop_id> tiled|monocle
The layout of a desktop changed. -
node_add <monitor_id> <desktop_id> <ip_id> <node_id>
A node is added. -
node_remove <monitor_id> <desktop_id> <node_id>
A node is removed. -
node_swap <src_monitor_id> <src_desktop_id> <src_node_id> <dst_monitor_id> <dst_desktop_id> <dst_node_id>
A node is swapped. -
node_transfer <src_monitor_id> <src_desktop_id> <src_node_id> <dst_monitor_id> <dst_desktop_id> <dst_node_id>
A node is transferred. -
node_focus <monitor_id> <desktop_id> <node_id>
A node is focused. -
node_activate <monitor_id> <desktop_id> <node_id>
A node is activated. -
node_presel <monitor_id> <desktop_id> <node_id> (dir DIR|ratio RATIO|cancel)
A node is preselected. -
node_stack <node_id_1> below|above <node_id_2>
A node is stacked below or above another node. -
node_geometry <monitor_id> <desktop_id> <node_id> <node_geometry>
The geometry of a window changed. -
node_state <monitor_id> <desktop_id> <node_id> tiled|pseudo_tiled|floating|fullscreen on|off
The state of a window changed. -
node_flag <monitor_id> <desktop_id> <node_id> hidden|sticky|private|locked|marked|urgent on|off
One of the flags of a node changed. -
node_layer <monitor_id> <desktop_id> <node_id> below|normal|above
The layer of a window changed. -
pointer_action <monitor_id> <desktop_id> <node_id> move|resize_corner|resize_side begin|end
A pointer action occurred.
Please note that bspwm initializes monitors before it reads messages on its socket, therefore the initial monitor events can’t be received.
REPORT FORMAT
Each report event message is composed of items separated by colons.
Each item has the form <type><value>
where <type>
is the first character of the item.
M<monitor_name>
Focused monitor.
m<monitor_name>
Unfocused monitor.
O<desktop_name>
Occupied focused desktop.
o<desktop_name>
Occupied unfocused desktop.
F<desktop_name>
Free focused desktop.
f<desktop_name>
Free unfocused desktop.
U<desktop_name>
Urgent focused desktop.
u<desktop_name>
Urgent unfocused desktop.
L(T|M)
Layout of the focused desktop of a monitor.
T(T|P|F|=|@)
State of the focused node of a focused desktop.
G(S?P?L?M?)
Active flags of the focused node of a focused desktop.
ENVIRONMENT VARIABLES
BSPWM_SOCKET
The path of the socket used for the communication between bspc and bspwm. If it isn’t defined, then the following path is used:/tmp/bspwm<host_name>_<display_number>_<screen_number>-socket.
Правила окон (bspc rule)
Все параметры и их описание для MONITOR_SEL, DESKTOP_SEL и NODE_SEL указаны выше
Текст ниже написан через ChatGPT, потому что разрабы ничего не пишут
monitor = MONITOR_SEL
Устанавливает монитор, на котором должно появляться окно. Можно указать конкретный монитор, используя его имя или идентификатор. Если монитор не указан, используется текущий фокусный монитор. Возможные параметры:
monitor1
— Окно будет размещено на монитор1.monitor2
— Окно будет размещено на монитор2.primary
— Окно будет размещено на основной монитор.
Пример:
bspc rule -a 'firefox' monitor=monitor2
desktop = DESKTOP_SEL
Устанавливает рабочий стол, на котором должно появляться окно. Можно указать конкретный рабочий стол по его имени или номеру. Возможные параметры:
^1
— Окно будет размещено на рабочем столе 1.^2
— Окно будет размещено на рабочем столе 2.^myDesktop
— Окно будет размещено на рабочем столе с именемmyDesktop
.
Пример:
bspc rule -a 'chrome' desktop='^2'
node = NODE_SEL
Определяет, какой узел (окно) следует выбрать. Можно указать узел относительно текущего фокусного окна или по идентификатору узла. Возможные параметры:
focused
— Фокусное окно.newest
— Новейшее окно.@/desktop1
— Узел по пути.
Пример:
bspc rule -a 'terminal' node=focused
state = STATE
Устанавливает состояние окна. Возможные параметры:
tiled
— Плиточный.pseudo_tiled
— Псевдоплиточный.floating
— Плавающий.fullscreen
— На весь экран.
Пример:
bspc rule -a 'gimp' state=floating
layer = LAYER
Устанавливает уровень, на котором окно должно быть отображено. Возможные параметры:
below
— Под окнами.normal
— Нормальный.above
— Над окнами.
Пример:
bspc rule -a 'polybar' layer=above
split_dir = DIR
Определяет направление разделения окна. Возможные параметры:
horizontal
— Горизонтальное.vertical
— Вертикальное.
Пример:
bspc rule -a 'editor' split_dir=horizontal
split_ratio = RATIO
Устанавливает соотношение размеров при разделении окна. Значение от 0 до 1. Возможные параметры:
0.5
— Равное разделение.0.3
— Разделение с доминирующей одной частью.
Пример:
bspc rule -a 'browser' split_ratio=0.3
hidden = on/off
Устанавливает видимость окна. Возможные параметры:
on
— Скрыть окно.off
— Показать окно.
Пример:
bspc rule -a 'notifications' hidden=on
sticky = on/off
Устанавливает, должно ли окно оставаться видимым на всех рабочих столах. Возможные параметры:
on
— Всегда видимо.off
— Не видимо на всех рабочих столах.
Пример:
bspc rule -a 'systemtray' sticky=on
private = on/off
Устанавливает, является ли окно приватным. Приватные окна не будут отображаться в списках окон. Возможные параметры:
on
— Приватное окно.off
— Обычное окно.
Пример:
bspc rule -a 'settings' private=on
locked = on/off
Устанавливает, будет ли окно заблокировано и не сможет быть перемещено или изменено. Возможные параметры:
on
— Заблокировано.off
— Разблокировано.
Пример:
bspc rule -a 'video-player' locked=on
marked = on/off
Устанавливает, отмечено ли окно. Отмеченные окна могут использоваться для специальных целей, таких как привязка к горячим клавишам. Возможные параметры:
on
— Отмечено.off
— Не отмечено.
Пример:
bspc rule -a 'browser' marked=on
center = on/off
Устанавливает, должно ли окно быть центрировано на рабочем столе. Вроде окно должно быть floating
для этого.
Возможные параметры:
on
— Центрировать окно.off
— Не центрировать окно.
Пример:
bspc rule -a 'dialog' center=on
follow = on/off
Устанавливает, будет ли окно следовать за фокусом. Если включено, окно будет следовать за фокусом текущего окна. Возможные параметры:
on
— Следовать за фокусом.off
— Не следовать за фокусом.
Пример:
bspc rule -a 'chat' follow=on
manage = on/off
Устанавливает, должно ли окно управляться оконным менеджером.
Если установлено off
, то окно будет работать независимо от оконного менеджера. Оно может работать как "надстраница" или "плавающее окно", но независимо от управления его размерами и позицией.
Пример использования: Screenkey — это инструмент для отображения на экране нажатий клавиш. Его полезно видеть постоянно, чтобы следить за тем, какие клавиши нажимаются, особенно при записи видеоуроков или презентаций. Сделав его "независимым", вы обеспечиваете его постоянное присутствие на экране без влияния bspwm, который может изменить его положение или размер. Таким образом, установка manage=off для Screenkey делает его "особенным" в глазах bspwm, позволяя работать вне стандартного управления окнами и обеспечивая его постоянное отображение без вмешательства оконного менеджера.
Возможные параметры:
on
— Управлять окном.off
— Не управлять окном.
Пример:
bspc rule -a Screenkey manage=off
focus = on/off
Устанавливает, должно ли окно получать фокус при создании. Возможные параметры:
on
— Получить фокус.off
— Не получать фокус.
Пример:
bspc rule -a 'terminal' focus=on
border = on/off
Устанавливает, должен ли у окна быть видимый бордер. Возможные параметры:
on
— Показать бордер.off
— Скрыть бордер.
Пример:
bspc rule -a 'browser' border=off
rectangle = WxH+X+Y
Устанавливает положение и размеры окна в виде прямоугольника. Возможные параметры:
800x600+100+100
— Ширина 800 пикселей, высота 600 пикселей, смещение по X и Y.
Пример:
bspc rule -a 'editor' rectangle=1024x768+100+50
Этот формат описания и примеры помогут вам более четко понять, как использовать различные параметры bspc rule
для настройки окон в bspwm
.